Desistência de adesão ao processo de acreditação: perspectivas à gestão da qualidade hospitalar
Withdrawal of accession to the accreditation process: prospects for hospital quality management
DOI:
https://doi.org/10.31011/reaid-2018-v.84-n.22-art.264Resumo
DOI: http://dx.doi.org/10.31011/1519-339X.2018a18n84.2
Objetiva-se aprender as perspectivas da gestão da qualidade hospitalar, após a desistência de adesão ao processo
de Acreditação. Apresenta-se sob a forma de um estudo descritivo-exploratório e qualitativo, realizado em um
hospital privado do Sul do Brasil, no qual, através do Respondent Driven Sampling, participaram dez trabalhadores.
Estes responderam a uma entrevista semiestruturada, conduzida pelas questões: “Fale-me a respeito da situação
posterior à desistência do hospital ao processo de Acreditação” e “Quais são as perspectivas futuras da gestão
da qualidade deste hospital?”. Aos depoimentos transcritos, empregou-se a Análise de Conteúdo na modalidade
temática, da qual emergiram as categorias: otimismo pelo futuro do hospital na gestão da qualidade e necessidade
de ajustes para retomada do processo de Acreditação. Concluiu-se que, apesar da demanda de incrementos, as
perspectivas sobre a gestão da qualidade hospitalar se apresentaram otimistas, com tendência à retomada do
processo de Acreditação.
Palavras-chave: Acreditação Hospitalar; Gestão da Qualidade; Certifi cação; Enfermagem.
ABSTRACT
The aim is to learn the perspectives of hospital quality management, following the discontinuation of adherence to
the Accreditation process. It is presented as a descriptive-exploratory and qualitative study, carried out in a private
hospital in the South of Brazil, in which Respondent Driven Sampling involved ten workers. They responded to a
semistructured interview, conducted by the following questions: "Tell me about the situation after the hospital's
withdrawal from the Accreditation process" and "What are the future prospects of quality management of this
hospital?". To the testimonies transcribed, Content Analysis in the thematic modality, from which emerged the
categories: optimism for the future of the hospital in the management of quality and the need for adjustments to
resume the Accreditation process. It was concluded that, despite the demand for increases, the perspectives on
hospital quality management were optimistic, with a tendency to resume the Accreditation process.
Keywords: Hospital Accreditation; Quality Management; Certifi cation; Nursing.