Identificação preliminar da síndrome de burnout em residentes de enfermagemde um hospital universitário
Preliminary identification of burnout syndrome in nursing residents of a university hospital
DOI:
https://doi.org/10.31011/reaid-2019-v.87-n.25-art.200Resumo
Objetiva-se avaliar a tendência para o desenvolvimento da Síndrome de Burnout entre os residentes de enfermagem de
um hospital universitário do município do Rio de Janeiro. O método é o estudo descritivo quantitativo transversal. Os
participantes foram os 128 residentes de enfermagem de um hospital universitário da cidade do Rio de Janeiro. A coleta
e análise de dados se basearam no uso do Maslach Burnout Inventory (MBI) e um instrumento de dados sócio-demográficos. Resultados: A prevalência de resultado indicativo para síndrome de burnout na população estudada foi de 49% e a
dimensão mais acometida foi a exaustão emocional, seguida da realização profissional e despersonalização. Concluiu-se
que os residentes de enfermagem fazem parte de uma população extremamente vulnerável para o desenvolvimento da
síndrome, sobretudo porque conjugam atribuições de profissionais e aprendizes.
Descritores: Esgotamento profissional; Internato não médico; Equipe de enfermagem.
ABSTRACT
Aimed to evaluate the tendency for the development of Burnout Syndrome among nursing residents of a university hospital in the city of Rio de Janeiro. The method is the cross-sectional quantitative descriptive study. The participants were
the 128 nursing residents of a university hospital in the city of Rio de Janeiro. Data collection and analysis were based on
the use of the Maslach Burnout Inventory (MBI) and a socio-demographic data instrument. Results: The prevalence of indicative results for burnout syndrome in the studied population was 49%, and the most affected dimension was emotional
exhaustion followed by professional performance and depersonalization. It concludes that nursing residents are part of a
population extremely vulnerable to the development of the syndrome, mainly because they combine the assignments of
professionals and apprentices.
Descriptors: Burnout, Professional; Internship, Nonmedical; Nursing, Team